Oho, įsisuko tema žiūriu. Super
Keli komentarai į klausimą "Kaip įvertinti ar šlaitas saugus leistis ar ne?"
(Disclaimeris: rašau turėdamas omeny, kad turi būtiniausią saugumo įrangą (transceiver, shovel, probe) ir lipi ant kalno ne vienas, o su draugais kurie irgi turi tokią įrangą.)
Visų pirma, tai vertinimas prasideda gerokai anksčiau nei kai užlipi ant kalno. Turėtum sekti orų prognozę ir koks oras buvo realybėje - ar buvo staigių atšilimų/atšalimų, ar buvo staigių pasnigimų, ar buvo stiprių vėjų, ar buvo saulėta ar apsiniaukę ir drėgna. Viena "rule of thumb" yra ta, kad lavinos mėgsta susidaryti ten, kur įvyko staigūs pokyčiai. Pvz.: jei per 7 dienas prisnigo 100cm, tai dar visai OK, nes snigo pakankamai lėtai ir snowpack'as spėjo prisitaikyti prie svorio ir "nusėsti", tačiau jeigu prisnigo 100cm per vieną parą - tai yra labai staigus snowpacko pokytis. Ta pati istorija su staigiais temperatūrų pokyčiais, vėjais, saule ir t.t.
Antra, kaip Dovydas sakė, turi ryte prieš eidamas ant kalno pačekinti avalanche bulletin (yra keli appsai tam - SnowSafe, Mammut Safety app). 2 pavojaus lygis yra gana saugus, 3 lygis jau reikalauja labai nemažai žinių, 4 ir 5 lygiai - stick to the trees
. Taip pat avalanche bulletinai visada turi trumpą esamos situacijos aprašymą, bei ekspozicijas, kurios yra pavojingiausios (pvz.: pietinis ar šiaurinis šlaitas...). Taip lipdamas ant kalno žinosi, į kurią pusę geriau nesileisti.
Trečia, jei patikrinai bulletiną, numanai koks snowpackas yra pagal buvusius orus, užlipai ant kalno ir matai gerą spotą ir nei vienos vėžės. Paimk lazdą ir smeik į snowpacką - ieškok netolygumų. Jei smeigi ir randi, kad viršutinis sluoksnis labai purus, bet iškart po juo yra kietas - beveik ledukas - sluoksnis, reiškia, kad ant to leduko iškritęs sluoksnis beveik nesukimba su žemesniu sluoksniu ir sniegas tik ir laukia, kada bus paleistas žemyn.
Ketvirta, jei snowpackas atrodo gana tolygus ir stabilus, geriausia jį dar kartą patikrinti. Geriausia susirasti saugų spotą šone, kur net jei ir kiltų lavina - liktum saugus. Susiradus tokį spotą pabandyti pašokti ant snowpack - t.y. pabandyti sutriggerint laviną. Jei neišgirdai duslaus "whoomp" garso - geras ženklas. Duslus whoomp reiškia, kad suskaldei pakastą sniego sluoksnį ir snowpackas yra labai nestabilus - raudona šviesa.
Penkta, jei ir tai padarius viskas atrodo saugiai - galit leistis. Prieš leidžiantis susiraskit safe spotus, kur galit sustoti ir susitarkit su draugais, kad leisitės po vieną ir niekas nepradės važiuoti tol kol prieš tai važiuojantis nepasieks safe spoto. (safe spotas yra vieta, kur sniego lavina tavęs nepasieks - paprastai koks pakilimas, spine'as, ridge'as)
Labai rekomenduoju perskaityti literatūros apie sniego lavinas, pvz.:
http://www.amazon.com/Staying-Alive-Ava ... 1594850844 Ši knyga nėra super sausa teorija.
Dar komentaras dėl ABS: tokias kuprines daro ne vien ABS. Man asmeniškai labiau patinka Mammut, dėl dviejų priežąsčių: Mammut kuprinėje airbago paleidimo rankenos nereikia prisukinėt/atsukinėt, rankena tiesiog sulenda į petnešą; kitas naudingas dalykas, kad Mammut Snowpulse sistema naudoja ne nitrogeną or suspaustą deguonį - paprasčiau vežtis tokį dalyką lėktuve.