Burlentės
-
Cabo Verde pionieriai
Sritis: Burlentės 12-02-2008
Parašė: Girmantas Neniškis
Taip mane ir Mindaugą (LTU 502) praminė kai kurie buriuotojai. Pasinaudojome puikiu Alfaturas paskutinės minutės pasiūlymu ir išlėkėme patikrinti Cabo Verde bangų.
Kelionė
Į kelionę pradėjome ruoštis likus daugiau negu parai iki skrydžio. Neskubėdami susivyniojome lentas, susipakavome kitą įrangą. Tikėdamiesi sutaupyti pinigų keturias lentas suvyniojome į viena paką, bet pasilikome galimybę atskirti į du pakus po dvi lentas. Pavakaroję su aplankiusiais svečiais nusprendėme važiuoti - nors iki Varšuvos tik 7 valandos kelio, dėl lenkų muitininkų streikų krovininių automobilių vairuotojai kažką šnekėjo apie "Varšuvos blokadą". Lėktuvas - 20 valandą, taigi norint būti prieš pora valandų, tektų per Varšuvą važiuoti kamščiuose. Kadangi eiti miegoti visai nesinorėjo, 3 valandą nakties patraukėme link Lenkijos sostinės.
Atvažiavome į oro uostą labai sėkmingai, neiškilo problemų nei keliuose per Lenkiją, nei Varšuvoje ieškant oro uosto. Oro uoste ilgam stovėjimui skirta viena aikštelė (P4), kitose - automobilio saugojimas savaitei ar ilgiau gali būti brangesnis už pačią kelionę. Išsikrovę inventorių ir pastatę automobilį į aikštelę, okupavome Varšuvos tarptautinį oro uostą. Iki skrydžio turėjome dešimt valandų, šiek tiek pamiegojome pakampiuose. Susiradome daug draugų su uniformomis, kurie rūpinosi mūsų inventoriumi, kol mes saldžiai snaudėme.
Likus porai valandų iki skrydžio atsiėmėme kelionės bilietus iš "EximTours" kioskelio ir patraukėme prie registracijos vartų. Atėjus mūsų eilei priduoti inventorių prisistatė maloni moteriškė. Ji paaiškino inventoriaus gabenimo taisykles (200 zlotų už roundtrip), užpildė čekius, palydėjo su įranga iki spec. kroviniams skirų vartų. Pasibastę po oro uostą dar pusvalanduką sėdome į lėktuvą ir nesulaukę kol jis pakils užmigome.

Santa Maria
Saloje nusileidome naktį - 1:30 vietos laiku. Kadangi Sal oro uostas dažnai priimta buriuotojų inventorių, problemų jokių neiškilo - visą vežimėlį įrangos atvežė prie plačių durų ir leido patiems pasiimti savo ryšulius. Iki Santa Maria - miestelio kuriame gvensime - dar reikia važiuoti 20 minučių autobusu. Inventorių įmetėme į pikapą ir užsiėmėme vietą autobuse. Paslaugus vyriškis su papke padeda surasti autobusą važiuojantį į tam tikrą viešbutį, gali atsakyti į visus iškilusius klausimus. Gidei pasakojant apie įvairias gyvenimo Sal smulkmenas, kelionė neprailgo ir atsidūrėme prie viešbučio durų.

Pirmai nakčiai inventorių įsinešėme į kambarį. Ryte neskubėdami apėjome miestelį ir užsukę į Josh Angulo surf-centrą sutarėme dėl inventoriaus laikymo. Su taksi atsivežėme įrangą ir išsipakavome. Buvome nemaloniai nustebinti išvynioję Mindaugo lentą - dugnui ir vėl kliuvo. Lenta kaip magnetas kelionių metu traukia metalinius kantus.
Miestelis išsidėstęs palei įlanką. Kelios didesnės gatvelės su įvairiomis parduotuvėmis ir kavinėmis. Keli naktiniai klubai. Nemažai įvairių restoranų - ir Irish pub'as, ir itališka picerija, ir vietinių restoranėliai. Rytinėje įlankos pusėje yra du surf-centrai. Viename Angulo lentos ir Ezzy burės, kitame Fanatic lentos ir North Sails burės. Vakarinėje įlankos dalyje yra dar keli centrai - Club Mistral ir pora mažesnių. Šie -�skirti�gyvenantiems viešbučiuose vakarinėje miestelio dalyje.
Viešbučių miestelyje nemažai. Gyvenome Central - pora žingsnių iki pagrindinės Santa Maria gatvės. Norintiems gyventi arčiau vandens rekomenduojame Sab Sab Hotel - šis prie pat vandenyno ir Josh Angulo inventoriaus nuomos punkto. Važiuojantiems su draugėmis ar šeimomis galime rekomenduoti Cotton Bay viešbutį. Pakankamai aukštos klasės viešbutis su privačia vandenyno įlankėle, baseinu ir kitais patogumais. Jeigu norite gyventi viešbutyje kurio dydis kaip visas likęs miestelis - Riu Funana kaip tik Jums! Tiesa, mūsų jis nesužavėjo... Iki vandens reikia pėdinti per dykumą, o sėdėti jame neišlendant - prabanga. Geriau jau važiuoti į Turkiją ar Egiptą - bus pigiau.
Gyvenimas
Sal gyvenimas sustoja. Pirmomis dienomis miegojome po 18 valandų. Ir tiek mažai tik todėl, kad likusias 6 buriuodavome. Bet kokiu atveju atsibudus 9:15 drasiai galima pamiegoti dar pora valandų - atsikelsi 9:30. Gyvenimas čia tikrai stovi.
Vietiniai šiek tiek kabinasi į parankę, tačiau neįkyriai. Jiems tiesiog įdomu pabendrauti, pakviesti į savo "shopping". Penktą dieną vietiniai į mus jau nebekreipė dėmesio. Tam sugalvojome kelias priežastis: vietiniai mus jau įsidėmėjo ir prarado viltį kažką įsiūlyti arba įgavome vietiniams būdingo atsipalaidavimo ir eidami gatve nebesidairėme įtemptu turistišku žvilgsniu po aplinką.
Vasario 4-tą buvome dukart per metus vykstančio reiškinio liudininkai. Mums tai tarsi nieko ypatingo, tačiau vietiniams džiaugsmas ir pramoga - palijo. Su šiuo lietučiu į Santa Maria įlanką atkeliavo ir įspūdingos bangos.
Buriavimas
Pagrindinėje buriavietėje Sal saloje - Santa Maria įlankoje - būna visko: ir visiškai lygaus vandens, ir marių čiopo, ir sideshore (vėjas iš kairės) bangų. Vakarinėje pakrantėje yra dar 4-5 spotai (side-offshore, vėjas iš dešinės) kur plaukiama, kai ateina banga iš šiaurės vakarų. Tarp jų ir kultinė Punta Preta. Rytiniame krante - Kite-Beach ir Shark-Bay. Čia sąlygos tinkamos jėgos aitvarams - onshore sąlygos su nedidelėmis bangomis.

Į salos spotus važiuojama taksi - pikapais. Ieškant bangų vakariniame krante vairuotojas gali pradėti nuo Punta Pretos ir važiuoti per visus spotus į viršų, kol pasakysite "stop - varysime čia". Patiems nėra ko išradinėti dviračio - visus saugius spotus taksistai žino ir nepraleidžia. Į kite-beach važiuoti galima 5-7 žmonėms vienu pikapu, taigi padalinus kainą iš važiuojančių skaičiaus kelionė pirmyn-atgal nekainuoja 2 eurų. Taksi bazuojasi prie įvažiavimo į miestą, taip pat�bet kada galima išsikviesti į viešbutį ar surf-centrą.
Angulo centro vadovas Mario - portugalas. Užaugęs kultinio Europos bangų spoto Guincho pakrantėje. Žino kas yra banga ir ka su ja veikti. Pats plaukioja su jėgos aitvaru. Burlente plaukiančio nemačiau. Gali kiekvienam parekomenduoti spotą. patarti įrangos klausimais ir panašiai. Daugiausiai plaukiojome šalia Angulo centro - Santa Maria įlankos viršuje (rytinėje pusėje). Čia vėjas kiek nuo kranto, tačiau problemų grįžti neiškildavo. Užkilus prie pat rytinio rago galima rasti lygaus vandens - neblogos sąlygos freestyle. Žemiau prasideda marių čiopas - iki pusantro metro bangelės ir kiek sumaltas vanduo. Plaukiojome pirmomis dienomis su 6 kvm burėmis, vėliau - 5.3 crossoveriais. Drožėme posūkius, spockus, flakas ir kitus neatpažintus manevrus. Mindaugas ir toliau stabiliai progresuoja - drožia užtikrintus pavėjinius posūkius, pradeda suktis ir verstis ore. Man, kelis mėnesius neplaukus ir apturėjus šiokių tokių traumų su snieglentėmis, atlikti kokį nors freestyle manevrą buvo itin sunku. Švarius spockus pradėjau daryt tik 3 dieną.
Vanduo ir oras nėra karštas. Dažnai maudantis - 3/2 trumpų rankų/ilgų kojų hidrokostiumas tiko idealiai. Kiti plaukioja visai trumpais kostiumais, nesimaudant galima plaukti tik su šortais. Tačiau hidrokostiumą turėti reikia, nes kartais gali būti ir�vėsoka.
Ilgiau pasilaikius stipriam vėjui iš šiaurės rytų pusės ateina banga., Santa Maria rytinis paplūdimys tampa rojumi bangų mėgėjams. Per vieną minutę įlankoje lygų vandenį gali pakeisti dvimetrinės bangos. Nors bangos nėra labai didelės - 2-3m, o periodas "lietuviškas" - ~7 sekundės, bangos labai greitos ir stačios, pridėjus sideshore vėjo kryptį - sąlygos tiesiog fantastiškos.
Sideshore
Pirmą kartą plaukiant tikrose sideshore sąlygose reikėjo priprasti prie kelių faktorių. Visų pirma, greitai judanti banga suspaudžia orą ir vėjas sustiprėja iki 2-3 kartų. Plaukiant prieš bangas, bangos viršuje trauka padidėja, kaip ir leidžiantis nuo jos, bet ant bangos "kupros" susidaro vakuumas. Bangų raižymo zonoje pakankamai sunku plaukti nekrentant (o kristi kartu su Josh Angulo visai ne gėda), jau nekalbant apie vientisą glisavimą.
Kadangi vėjas pučia nuo kranto - jis gūsiuotas, nepastovus. Rekomenduojamas inventorius vidutinio sudėjimo buriuotojui - bent 85 litrų wave lenta ir 5.0-5.5 burė. Aš plaukiau su 80 litrų RRD WaveCult lenta ir 5.3 Simmer Crossover bure. Kadangi komplektas skirtas lietuviškoms sąlygoms - ankstyvam glisavimui, labai didelių problemų neturėjau, nors vietiniai visi guodė, jog lenta man per maža ir su ja Sal nepaburiuosiu. Tiesa, sverdamas virš 80 kg, kartais i kilpas įlipdavau tik pačioje stačiausioje bangos vietoje, bet išglisavus raižyti bangą buvo nepaprastai malonu. Vėjas šiek tiek sustiprėdavo prieš ateinant bangoms. Pradėjus užtikrintai glisuoti į abi puses, užsiimdavau teisingą kovinę poziciją. Per 4-5 minutes nuo vėjo sustiprėjimo ateidavo pirmosios bangos.

Pripratus prie vėjo sąlygų pradėjau pažinti bangą. Iš pradžių plaukiojau per aukštai, tik vėliau pamačiau, jog pati mėsa kiek žemiau. Banga lūžta tiesiai ant kranto - suklydus radikaliausioje vietoje banga gali švystelti tiesiai ant akmenų. O tada - audringos ovacijos krante ir mėsos gabalai plaunami per akmenis. Galiausiai radau tarpinę bangų lūžimo zoną, kurioje banga nebuvo pati aštriausia, o plaukioti gana saugu. Tačiau kranto pamesti iš akiračio negalima niekada. Kartą per ilgai pasidžiaugus banga, teko pasidžiaugti ir tikra skalbykla, ir ropojimu keliais bei alkūnėmis per uolas, ir inventoriaus gelbėjimu nuo bangų ir akmenų... Kažkuriuo momentu besisukdamas bangoje ir pakaušiu užkabinęs povandeniniį akmenį prisiminiau, jog penkiukės stiebas jau šiek tiek apsitrynes. Vis dėl to visa įranga puikiai atlaikė išbandymą. Priešingai nei pėdos. Kartu su Mindaugu per 2 dienas matėme arti dešimties sudraskytų burių, sulaužytų lentų, stiebų, lačių ir kitų grožybių. Nieko keisto kaip PWA etape čia vienas buriuotojas palieka po 5 komplektus per dieną.

Pats bangų raižymas sideshore labai aiškus. Visi bottom-turn'ai daromi guldant burę maksimaliai, visi cutback'ai daromi maksimalia jėga burėje. Tiesa, dažnai reikia dairytis per petį (Santa Maria - dešinį). Plaukiant sideshore sąlygose labai lengva nepastebėti aukščiau esančio buriuotojo ir jį nustumti į akmenis. Įspūdingai atrodo frontside-aerial - po bottom-turn'o atsispiriama nuo bangos veido ir nusileidžiama ant jo kiek toliau. Susispaudęs prieš bangą oras/vėjas kyla tiesiai į viršų, taigi aerial metu planiruojama tiesiai virš bangos ir sklendžiama bangos judėjimo kryptimi.
Plaukimas tirštose vietose suteikia daug patirties bangos pasirinkimui ir kovai dėl jos. Vienu metu bangą imdavo 2-3 buriuotojai. Reikėjo būti arba pačiame viršuje, arba išglisuoti gerokai anksčiau nei konkurentai ir aiškiai parodyti, jog šita banga jau užimta. Teko ir pačiam būti nustumtam, ir ginti bangą cutback'u. Stebėdamas Josh Angulo tiesiog grožėjausi kaip tiksliai kovoja dėl kiekvienos bangos. Venduoja tinkamu momentu, nepalikdamas kitiems šanso užlysti prieš jį. Akivaizdu, jog wave disciplinos varžybose taktikos reikia ne mažiau nei FormulaWindsurfing ar Slalomo distancijose. Kaiteriai kartais susilaukdavo keiksmažodžių krušos, nes pralenkę suvendavusį buriuotoją apsisukdavo ant jo bangos. Tačiau išlipę į krantą visi tiesiog džiaugėsi šaunia diena.
Banglentės
Sal saloje idealios sąlygos plaukioti banglente. Jeigu vėjo čia yra ne kasdien, tai bangos iš vienos ar kitos pusės ateina nuolatos. Pagal stovėseną (regular/goofy - kairė/dešinė koja priekyje) galima išsirinkti spotą ar tiesiog (pavyzdžiui Punta Pretoje) nuo bangos važiuoti į abi puses. Dažnas pravažiuojantis pikapas ar džipas veža bent jau kelias banglentes. Banglentininkai suvažiuoja čia iš viso pasaulio, o vietiniai kuria dainas apie banglentininkus iš Lietuvos skrendančius į Sal.

Su Mindaugu šią kelionę vienareikšmiai vertiname labai gerai. Viską suvedus praktiškai išėjome į pliusą :) Grįžus visi užpuolė klausimais "ar buvo verta?". Atsakymas visiems vienodas: "taip kaip verta važiuoti iš Vilniaus į Šventają vienai dienai ir pagauti vieną bangą, taip verta skristi į Cabo. Kad ir dėl vienos dienos Atlanto bangose". O Cabo Verde per 10 dienų bent kartelį paragauti tikrų Atlanto bangų tikimybė yra didesnė nei važiuojant į Akinį pagauti gerą bangą. Atsižvelgiant į tai, jog vėjo ir bangų sezonas dar tik prasideda visiems dar neapsisprendusiems GRIEŽTAI REKOMENDUOJAME aplankyti Cabo Verde. Tiesą pasakius, ten taip gerai, kad džiaugėmės buvę tik 10 naktų. Dar truputis ir būtume nebegrįžę...

Bendra kelionės informacija:
Lietuvoje keliones į Cabo Verde galima įsigyti Alfature. Ši agentūra taip pat gali padėti pasiekti Margaritą, Braziliją ar kitus kurortus tinkamus vėjų ir bangų sportams.
Per daug neskubant iki Varšuvos iš Vilniaus - 7 valandos kelio. Keliaujant su kaitais, ar nuomojantis inventorių galima tiesiog važiuoti su žmones vežančiomis kompanijomis - pati kelionė atsieitų pigiau, be to nereikėtų saugoti automobilio. Trūkumas - vėluojant grįžtančiam lėktuvui (mūsiškis vėlavo 5 valandas) gali iškilti problemų dėl kelionės į Lietuvą.
Varšuvos oro uoste automobilio stovėjimas kainuoja 180 zlotų (iki 14 dienų). Atsiskaityti galima kortele.
Nuomojantis inventorių negalioja draudimas plaukiant bangose. Nei stiebams, nei burėms, nei lentoms. Taip pat negalioja įrangą išsivežant iš Santa Maria į kitus spotus (nebūtinai bangų). Žiūrint iš kitos pusės - nuomojantis inventorių tik bangoms - nėra tikslo mokėti už draudimą.
Vyraujantys vėjai nėra stiprūs. Inventorių reikėtu orientuoti į didesnę pusę. Rekomenduojame 3/2 vasarinį hidrokostiumą.
Sal saloje - 1 km taksi kainuoja 1 eurą. Važiuojant į spotus yra daugiau mažiau fiksuoti mokesčiai.
Valanda interneto kavinėje kainuoja 2 eurus. Internetas spartus. WiFi neradome, bet labai ir neieškojome.
Santa Maria yra 3 bankai ir bankomatai. Priima Visa ir Visa-Electron korteles. Kartais bankomatai sugenda. Kartais neįdeda pinigų. Verta turėti bent kelis eurus atsargai.
10 eurų reikia vakarienei. Patiekalas ir gėrimas. Už 15 eurų galima pavalgyti bet kuriame restorane.
60 eurų kainuoja automobilio ar keturračio motociklo nuoma dienai.
110 ECV = 1 EUR. Visur galima atsiskaityti eurais, vietiniai kursą dažniausiai skaičiuoja 1:100.
Ir žinoma visiems įdomiausia dalis - bendri finansai. Mums su Mindaugu kelionė kainavo viešbučio BB kaina +2000 lt. Į šia sumą įeina kelionė iki Varšuvos, maistas pirktas Lietuvoje ir suvalgytas saloje, papildomi mokesčiai ir tt.
Kelionė
Į kelionę pradėjome ruoštis likus daugiau negu parai iki skrydžio. Neskubėdami susivyniojome lentas, susipakavome kitą įrangą. Tikėdamiesi sutaupyti pinigų keturias lentas suvyniojome į viena paką, bet pasilikome galimybę atskirti į du pakus po dvi lentas. Pavakaroję su aplankiusiais svečiais nusprendėme važiuoti - nors iki Varšuvos tik 7 valandos kelio, dėl lenkų muitininkų streikų krovininių automobilių vairuotojai kažką šnekėjo apie "Varšuvos blokadą". Lėktuvas - 20 valandą, taigi norint būti prieš pora valandų, tektų per Varšuvą važiuoti kamščiuose. Kadangi eiti miegoti visai nesinorėjo, 3 valandą nakties patraukėme link Lenkijos sostinės.
Atvažiavome į oro uostą labai sėkmingai, neiškilo problemų nei keliuose per Lenkiją, nei Varšuvoje ieškant oro uosto. Oro uoste ilgam stovėjimui skirta viena aikštelė (P4), kitose - automobilio saugojimas savaitei ar ilgiau gali būti brangesnis už pačią kelionę. Išsikrovę inventorių ir pastatę automobilį į aikštelę, okupavome Varšuvos tarptautinį oro uostą. Iki skrydžio turėjome dešimt valandų, šiek tiek pamiegojome pakampiuose. Susiradome daug draugų su uniformomis, kurie rūpinosi mūsų inventoriumi, kol mes saldžiai snaudėme.
Likus porai valandų iki skrydžio atsiėmėme kelionės bilietus iš "EximTours" kioskelio ir patraukėme prie registracijos vartų. Atėjus mūsų eilei priduoti inventorių prisistatė maloni moteriškė. Ji paaiškino inventoriaus gabenimo taisykles (200 zlotų už roundtrip), užpildė čekius, palydėjo su įranga iki spec. kroviniams skirų vartų. Pasibastę po oro uostą dar pusvalanduką sėdome į lėktuvą ir nesulaukę kol jis pakils užmigome.

Santa Maria
Saloje nusileidome naktį - 1:30 vietos laiku. Kadangi Sal oro uostas dažnai priimta buriuotojų inventorių, problemų jokių neiškilo - visą vežimėlį įrangos atvežė prie plačių durų ir leido patiems pasiimti savo ryšulius. Iki Santa Maria - miestelio kuriame gvensime - dar reikia važiuoti 20 minučių autobusu. Inventorių įmetėme į pikapą ir užsiėmėme vietą autobuse. Paslaugus vyriškis su papke padeda surasti autobusą važiuojantį į tam tikrą viešbutį, gali atsakyti į visus iškilusius klausimus. Gidei pasakojant apie įvairias gyvenimo Sal smulkmenas, kelionė neprailgo ir atsidūrėme prie viešbučio durų.

Pirmai nakčiai inventorių įsinešėme į kambarį. Ryte neskubėdami apėjome miestelį ir užsukę į Josh Angulo surf-centrą sutarėme dėl inventoriaus laikymo. Su taksi atsivežėme įrangą ir išsipakavome. Buvome nemaloniai nustebinti išvynioję Mindaugo lentą - dugnui ir vėl kliuvo. Lenta kaip magnetas kelionių metu traukia metalinius kantus.
Miestelis išsidėstęs palei įlanką. Kelios didesnės gatvelės su įvairiomis parduotuvėmis ir kavinėmis. Keli naktiniai klubai. Nemažai įvairių restoranų - ir Irish pub'as, ir itališka picerija, ir vietinių restoranėliai. Rytinėje įlankos pusėje yra du surf-centrai. Viename Angulo lentos ir Ezzy burės, kitame Fanatic lentos ir North Sails burės. Vakarinėje įlankos dalyje yra dar keli centrai - Club Mistral ir pora mažesnių. Šie -�skirti�gyvenantiems viešbučiuose vakarinėje miestelio dalyje.
Viešbučių miestelyje nemažai. Gyvenome Central - pora žingsnių iki pagrindinės Santa Maria gatvės. Norintiems gyventi arčiau vandens rekomenduojame Sab Sab Hotel - šis prie pat vandenyno ir Josh Angulo inventoriaus nuomos punkto. Važiuojantiems su draugėmis ar šeimomis galime rekomenduoti Cotton Bay viešbutį. Pakankamai aukštos klasės viešbutis su privačia vandenyno įlankėle, baseinu ir kitais patogumais. Jeigu norite gyventi viešbutyje kurio dydis kaip visas likęs miestelis - Riu Funana kaip tik Jums! Tiesa, mūsų jis nesužavėjo... Iki vandens reikia pėdinti per dykumą, o sėdėti jame neišlendant - prabanga. Geriau jau važiuoti į Turkiją ar Egiptą - bus pigiau.
Gyvenimas
Sal gyvenimas sustoja. Pirmomis dienomis miegojome po 18 valandų. Ir tiek mažai tik todėl, kad likusias 6 buriuodavome. Bet kokiu atveju atsibudus 9:15 drasiai galima pamiegoti dar pora valandų - atsikelsi 9:30. Gyvenimas čia tikrai stovi.
Vietiniai šiek tiek kabinasi į parankę, tačiau neįkyriai. Jiems tiesiog įdomu pabendrauti, pakviesti į savo "shopping". Penktą dieną vietiniai į mus jau nebekreipė dėmesio. Tam sugalvojome kelias priežastis: vietiniai mus jau įsidėmėjo ir prarado viltį kažką įsiūlyti arba įgavome vietiniams būdingo atsipalaidavimo ir eidami gatve nebesidairėme įtemptu turistišku žvilgsniu po aplinką.
Vasario 4-tą buvome dukart per metus vykstančio reiškinio liudininkai. Mums tai tarsi nieko ypatingo, tačiau vietiniams džiaugsmas ir pramoga - palijo. Su šiuo lietučiu į Santa Maria įlanką atkeliavo ir įspūdingos bangos.
Buriavimas
Pagrindinėje buriavietėje Sal saloje - Santa Maria įlankoje - būna visko: ir visiškai lygaus vandens, ir marių čiopo, ir sideshore (vėjas iš kairės) bangų. Vakarinėje pakrantėje yra dar 4-5 spotai (side-offshore, vėjas iš dešinės) kur plaukiama, kai ateina banga iš šiaurės vakarų. Tarp jų ir kultinė Punta Preta. Rytiniame krante - Kite-Beach ir Shark-Bay. Čia sąlygos tinkamos jėgos aitvarams - onshore sąlygos su nedidelėmis bangomis.

Į salos spotus važiuojama taksi - pikapais. Ieškant bangų vakariniame krante vairuotojas gali pradėti nuo Punta Pretos ir važiuoti per visus spotus į viršų, kol pasakysite "stop - varysime čia". Patiems nėra ko išradinėti dviračio - visus saugius spotus taksistai žino ir nepraleidžia. Į kite-beach važiuoti galima 5-7 žmonėms vienu pikapu, taigi padalinus kainą iš važiuojančių skaičiaus kelionė pirmyn-atgal nekainuoja 2 eurų. Taksi bazuojasi prie įvažiavimo į miestą, taip pat�bet kada galima išsikviesti į viešbutį ar surf-centrą.
Angulo centro vadovas Mario - portugalas. Užaugęs kultinio Europos bangų spoto Guincho pakrantėje. Žino kas yra banga ir ka su ja veikti. Pats plaukioja su jėgos aitvaru. Burlente plaukiančio nemačiau. Gali kiekvienam parekomenduoti spotą. patarti įrangos klausimais ir panašiai. Daugiausiai plaukiojome šalia Angulo centro - Santa Maria įlankos viršuje (rytinėje pusėje). Čia vėjas kiek nuo kranto, tačiau problemų grįžti neiškildavo. Užkilus prie pat rytinio rago galima rasti lygaus vandens - neblogos sąlygos freestyle. Žemiau prasideda marių čiopas - iki pusantro metro bangelės ir kiek sumaltas vanduo. Plaukiojome pirmomis dienomis su 6 kvm burėmis, vėliau - 5.3 crossoveriais. Drožėme posūkius, spockus, flakas ir kitus neatpažintus manevrus. Mindaugas ir toliau stabiliai progresuoja - drožia užtikrintus pavėjinius posūkius, pradeda suktis ir verstis ore. Man, kelis mėnesius neplaukus ir apturėjus šiokių tokių traumų su snieglentėmis, atlikti kokį nors freestyle manevrą buvo itin sunku. Švarius spockus pradėjau daryt tik 3 dieną.
Vanduo ir oras nėra karštas. Dažnai maudantis - 3/2 trumpų rankų/ilgų kojų hidrokostiumas tiko idealiai. Kiti plaukioja visai trumpais kostiumais, nesimaudant galima plaukti tik su šortais. Tačiau hidrokostiumą turėti reikia, nes kartais gali būti ir�vėsoka.
Ilgiau pasilaikius stipriam vėjui iš šiaurės rytų pusės ateina banga., Santa Maria rytinis paplūdimys tampa rojumi bangų mėgėjams. Per vieną minutę įlankoje lygų vandenį gali pakeisti dvimetrinės bangos. Nors bangos nėra labai didelės - 2-3m, o periodas "lietuviškas" - ~7 sekundės, bangos labai greitos ir stačios, pridėjus sideshore vėjo kryptį - sąlygos tiesiog fantastiškos.
Sideshore
Pirmą kartą plaukiant tikrose sideshore sąlygose reikėjo priprasti prie kelių faktorių. Visų pirma, greitai judanti banga suspaudžia orą ir vėjas sustiprėja iki 2-3 kartų. Plaukiant prieš bangas, bangos viršuje trauka padidėja, kaip ir leidžiantis nuo jos, bet ant bangos "kupros" susidaro vakuumas. Bangų raižymo zonoje pakankamai sunku plaukti nekrentant (o kristi kartu su Josh Angulo visai ne gėda), jau nekalbant apie vientisą glisavimą.
Kadangi vėjas pučia nuo kranto - jis gūsiuotas, nepastovus. Rekomenduojamas inventorius vidutinio sudėjimo buriuotojui - bent 85 litrų wave lenta ir 5.0-5.5 burė. Aš plaukiau su 80 litrų RRD WaveCult lenta ir 5.3 Simmer Crossover bure. Kadangi komplektas skirtas lietuviškoms sąlygoms - ankstyvam glisavimui, labai didelių problemų neturėjau, nors vietiniai visi guodė, jog lenta man per maža ir su ja Sal nepaburiuosiu. Tiesa, sverdamas virš 80 kg, kartais i kilpas įlipdavau tik pačioje stačiausioje bangos vietoje, bet išglisavus raižyti bangą buvo nepaprastai malonu. Vėjas šiek tiek sustiprėdavo prieš ateinant bangoms. Pradėjus užtikrintai glisuoti į abi puses, užsiimdavau teisingą kovinę poziciją. Per 4-5 minutes nuo vėjo sustiprėjimo ateidavo pirmosios bangos.

Pripratus prie vėjo sąlygų pradėjau pažinti bangą. Iš pradžių plaukiojau per aukštai, tik vėliau pamačiau, jog pati mėsa kiek žemiau. Banga lūžta tiesiai ant kranto - suklydus radikaliausioje vietoje banga gali švystelti tiesiai ant akmenų. O tada - audringos ovacijos krante ir mėsos gabalai plaunami per akmenis. Galiausiai radau tarpinę bangų lūžimo zoną, kurioje banga nebuvo pati aštriausia, o plaukioti gana saugu. Tačiau kranto pamesti iš akiračio negalima niekada. Kartą per ilgai pasidžiaugus banga, teko pasidžiaugti ir tikra skalbykla, ir ropojimu keliais bei alkūnėmis per uolas, ir inventoriaus gelbėjimu nuo bangų ir akmenų... Kažkuriuo momentu besisukdamas bangoje ir pakaušiu užkabinęs povandeniniį akmenį prisiminiau, jog penkiukės stiebas jau šiek tiek apsitrynes. Vis dėl to visa įranga puikiai atlaikė išbandymą. Priešingai nei pėdos. Kartu su Mindaugu per 2 dienas matėme arti dešimties sudraskytų burių, sulaužytų lentų, stiebų, lačių ir kitų grožybių. Nieko keisto kaip PWA etape čia vienas buriuotojas palieka po 5 komplektus per dieną.

Pats bangų raižymas sideshore labai aiškus. Visi bottom-turn'ai daromi guldant burę maksimaliai, visi cutback'ai daromi maksimalia jėga burėje. Tiesa, dažnai reikia dairytis per petį (Santa Maria - dešinį). Plaukiant sideshore sąlygose labai lengva nepastebėti aukščiau esančio buriuotojo ir jį nustumti į akmenis. Įspūdingai atrodo frontside-aerial - po bottom-turn'o atsispiriama nuo bangos veido ir nusileidžiama ant jo kiek toliau. Susispaudęs prieš bangą oras/vėjas kyla tiesiai į viršų, taigi aerial metu planiruojama tiesiai virš bangos ir sklendžiama bangos judėjimo kryptimi.
Plaukimas tirštose vietose suteikia daug patirties bangos pasirinkimui ir kovai dėl jos. Vienu metu bangą imdavo 2-3 buriuotojai. Reikėjo būti arba pačiame viršuje, arba išglisuoti gerokai anksčiau nei konkurentai ir aiškiai parodyti, jog šita banga jau užimta. Teko ir pačiam būti nustumtam, ir ginti bangą cutback'u. Stebėdamas Josh Angulo tiesiog grožėjausi kaip tiksliai kovoja dėl kiekvienos bangos. Venduoja tinkamu momentu, nepalikdamas kitiems šanso užlysti prieš jį. Akivaizdu, jog wave disciplinos varžybose taktikos reikia ne mažiau nei FormulaWindsurfing ar Slalomo distancijose. Kaiteriai kartais susilaukdavo keiksmažodžių krušos, nes pralenkę suvendavusį buriuotoją apsisukdavo ant jo bangos. Tačiau išlipę į krantą visi tiesiog džiaugėsi šaunia diena.
Banglentės
Sal saloje idealios sąlygos plaukioti banglente. Jeigu vėjo čia yra ne kasdien, tai bangos iš vienos ar kitos pusės ateina nuolatos. Pagal stovėseną (regular/goofy - kairė/dešinė koja priekyje) galima išsirinkti spotą ar tiesiog (pavyzdžiui Punta Pretoje) nuo bangos važiuoti į abi puses. Dažnas pravažiuojantis pikapas ar džipas veža bent jau kelias banglentes. Banglentininkai suvažiuoja čia iš viso pasaulio, o vietiniai kuria dainas apie banglentininkus iš Lietuvos skrendančius į Sal.

Su Mindaugu šią kelionę vienareikšmiai vertiname labai gerai. Viską suvedus praktiškai išėjome į pliusą :) Grįžus visi užpuolė klausimais "ar buvo verta?". Atsakymas visiems vienodas: "taip kaip verta važiuoti iš Vilniaus į Šventają vienai dienai ir pagauti vieną bangą, taip verta skristi į Cabo. Kad ir dėl vienos dienos Atlanto bangose". O Cabo Verde per 10 dienų bent kartelį paragauti tikrų Atlanto bangų tikimybė yra didesnė nei važiuojant į Akinį pagauti gerą bangą. Atsižvelgiant į tai, jog vėjo ir bangų sezonas dar tik prasideda visiems dar neapsisprendusiems GRIEŽTAI REKOMENDUOJAME aplankyti Cabo Verde. Tiesą pasakius, ten taip gerai, kad džiaugėmės buvę tik 10 naktų. Dar truputis ir būtume nebegrįžę...

Bendra kelionės informacija:
Lietuvoje keliones į Cabo Verde galima įsigyti Alfature. Ši agentūra taip pat gali padėti pasiekti Margaritą, Braziliją ar kitus kurortus tinkamus vėjų ir bangų sportams.
Per daug neskubant iki Varšuvos iš Vilniaus - 7 valandos kelio. Keliaujant su kaitais, ar nuomojantis inventorių galima tiesiog važiuoti su žmones vežančiomis kompanijomis - pati kelionė atsieitų pigiau, be to nereikėtų saugoti automobilio. Trūkumas - vėluojant grįžtančiam lėktuvui (mūsiškis vėlavo 5 valandas) gali iškilti problemų dėl kelionės į Lietuvą.
Varšuvos oro uoste automobilio stovėjimas kainuoja 180 zlotų (iki 14 dienų). Atsiskaityti galima kortele.
Nuomojantis inventorių negalioja draudimas plaukiant bangose. Nei stiebams, nei burėms, nei lentoms. Taip pat negalioja įrangą išsivežant iš Santa Maria į kitus spotus (nebūtinai bangų). Žiūrint iš kitos pusės - nuomojantis inventorių tik bangoms - nėra tikslo mokėti už draudimą.
Vyraujantys vėjai nėra stiprūs. Inventorių reikėtu orientuoti į didesnę pusę. Rekomenduojame 3/2 vasarinį hidrokostiumą.
Sal saloje - 1 km taksi kainuoja 1 eurą. Važiuojant į spotus yra daugiau mažiau fiksuoti mokesčiai.
Valanda interneto kavinėje kainuoja 2 eurus. Internetas spartus. WiFi neradome, bet labai ir neieškojome.
Santa Maria yra 3 bankai ir bankomatai. Priima Visa ir Visa-Electron korteles. Kartais bankomatai sugenda. Kartais neįdeda pinigų. Verta turėti bent kelis eurus atsargai.
10 eurų reikia vakarienei. Patiekalas ir gėrimas. Už 15 eurų galima pavalgyti bet kuriame restorane.
60 eurų kainuoja automobilio ar keturračio motociklo nuoma dienai.
110 ECV = 1 EUR. Visur galima atsiskaityti eurais, vietiniai kursą dažniausiai skaičiuoja 1:100.
Ir žinoma visiems įdomiausia dalis - bendri finansai. Mums su Mindaugu kelionė kainavo viešbučio BB kaina +2000 lt. Į šia sumą įeina kelionė iki Varšuvos, maistas pirktas Lietuvoje ir suvalgytas saloje, papildomi mokesčiai ir tt.
Komentarai
Saunuoliai! | Unknown 11-02-2008 14:14 |
Nu pionierai, pavaret! Ui kaip sirdi suskaudo beskaitant, sedint prie kompo ir pele maigant :) Labai fainas surferiskas straipsnis, jauciasi, kad buvo gerai, turejot gera laika ir geram kraste. Dziugu! |
|
Unknown 11-02-2008 16:03 | |
O nuotrauku daugiau neturite? :) | |
Unknown 11-02-2008 16:12 | |
siek tiek bus truputi veliau. | |
... | Unknown 11-02-2008 16:38 |
Super! Grazus straipsnis apie grazia kelione! | |
Unknown 11-02-2008 17:40 | |
super! pavydziu... :) | |
foto bangoj | Unknown 11-02-2008 17:53 |
tai kaip su ta fotke bangoj? pagavo minde ar ne? | |
Unknown 12-02-2008 08:35 | |
Būtų malonu Mindaugo komentarų išgirsti apie kelionę ir apie įspūdžius iš legendinės vietos. | |
Unknown 12-02-2008 21:03 | |
Sweiki, pati kelione buvo sauni, ir Girmantas labai sauniai aprase:) Apartamentai buriuotojiski, mums gi svarbiausia "pavaryt"! Iki spoto netoli, pirmas dienas spotas didelio ispudzio nepaliko: neblogas flat'as ilankelej, kitur stubura tratinantis chopas. Bet nuvykus i ponta preta pamaciau, kaip turi atrodyti banga, buvau maloniai nustebintas. Atsisedes ant kranto kokias 45min gerejausi banga, galvojau toki vaizda galima pamatyti tik youtube :) Kita diena Santa Maria aplanke ne prastesne, bet ir didesne banga. Pabandziau paciupint:) Bangos dideles, ten kur buvo ciopas jau ritasi nemazi kalniukai, juos isnaudojau mokantis, kuo ilgiau isilaikyt ant bangos ir glisuot su min vejo. Biski apsilus nusprendziau plaukt arciau akmenu, kur kas kiek laiko ateina didziosios.Uzsipjoviau pries veja, suvendavau ir pasileidau i medziokle. Atrodo glisuoju ligiame vandenyje, bet artejant link kranto, pastebiu, kaip kazkas vyksta: krantas ir vanduo pakrantej, darosi vis zemiau manes, o uz poros metru nuo mano lentos priekio mazytis vandens gauburelis, iki kranto visai netoli(bent jau man taip atrode) pajamu kovinia pozicija, pagreiteju ir perlipes ta maza gaubureli pradedu lekti nuo dideles(dizdiules) ir stacios bangos,visas pilnas adrenalino, o hidrekas tuoj bus pilnas. Kadangi waveridint nemoku, o ir mokytis buvo baisu, nes akmenai netoli su grasinanciai istrigusiais stiebais, lentom ir kas liko is buriu, pabegu nuo bangos darau posuki, ir bandau kartot procedura. Islipes i kranta bandziau fotkint, bet sunkiai gavosi zvilgsnis blaskesi aplink ir bande uzfiksuot kaip profesionalai ridina banga, daro frontus, nesveikus suolius, vel nusileidzia ant bangos, ir dar kas desimt minuciu ismeta tau po kojom ant astriu akmenu po suklydusi nelaimeli burlentininka arba uzsikaifavusi burlenteju, kuris malonumo vedamas negalejo paleist bangos ir ja raidino, kol ji ji ispiete i kampa(nepalikdama sansu issikapstyti) ir sumale su akmenim:? :) Va taip! Ta diena pamaciau ka galima daryt su bangom. Laisvu laiku, kai nemiegi:) Gali linksmai pasilinksminti, pabendrauti su maloniom vietinem...... Vienu zodziu, vaziuoti buvo verta, kitais metais vaziuosiu!!!!!!!- menesiui!!! |
|
Unknown 13-02-2008 01:39 | |
joo... dar negirdejau Mindes taip kalbant apie banga... jei taip ziauriai nepavydeciau dar net pagirciau, kad pazanga akivaizdzia padare... :) | |
Unknown 21-03-2008 15:02 | |
BUVO AČIŪ! |
Komentuoti
